خانه مهندسی صنایعبسم ا… الرحمن الرحیم

عرض سلام و روز بخیر خدمت شما بزرگواران ، همراهان ما در خانه مهندسی صنایع

دیروز یک خبر بسیار بسیار خوش حال کننده از جلسه غیر علنی مجلس با وزارت محترم کار رو شنیدیم که قصد داریم شما رو هم در جریان این خبر بزاریم و یک پیشنهاد بسیار خوب برای بازار کار به شما ارائه کنیم .

همان طور که شما سروران گرامی در جریان هستید ، یکی از مشکلات جامعه امروزی ما معضل بیکاری است به گفته ی وزارت کار ما ۳.۲ میلیون بیکار و به گفته ی کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس قریب به ۶ میلیون نفر بیکار در کشور داریم ، که این تفاوت به خاطر تفاوت تعریف بیکاری می باشد . تعریف دولت از بیکاری که همان تعریف جهانی بیکاری از مرجع بین المللی ILO می باشد بدین شرح است : هر کسی که در ماه چهار ساعت کار کند ، یعنی هفته ای یک ساعت کار کند ، شاغل به حساب می اید . با این تعریف ما ۳میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بیکار در کشور داریم یعنی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که در هفته زیر یک ساعت کار می کنند . ولی قطعا این تعریف مناسب اوضاع کشور ما نیست و حتی افراد زیادی هستند که حتی با ۴۴ ساعت کار در هفته نیز قادر به تمشیت امور زندگیشان نیستند و به اضافه کاری یا شغل دوم روی می اورند . ولیکن طبق گفته ی مجلس ، کسانی که دو روز در هفته را کار می کنند شاغل محسوب می شوند . 

اگر از این موارد عبور کنیم ، یک خبر بسیار خوبی معاون وزارت کار در امور اشتغال جناب اقای مهندس منصوری دادند که طرحی است که ما در گروه مهندسین مشاور نور و خانه صنایع در سال ۸۷ روی این موضوع صحبت می کردیم و جوانب ان را بررسی می کردیم و در شرکت نور و خانه مهندسی صنایع این طرح را پیاده سازی می کردیم و در شرکت هایی که با شرکت نور و خانه مهندسی صنایع همکاری داشتند این طرح را پیاده سازی کرده ایم و افرادی را بر اساس همین طرح مشغول به کار کردیم . هم اکنون دولت این طرح رو پذیرفته و پارسال هم به صورت نمونه در چند استان اجرا شد و نتایج خوبی رو هم به دنبال داشت و ما هم در اجرای این طرح کمک بسزایی کردیم و هم اکنون ان‌شاا… قرار هست که امسال و در سال اینده تا انتهای برنامه ششم که دولت موظف شده است سالانه 0.8 درصد از نرخ بیکاری را کاهش دهد ما بتوانیم این مطلب رو همه گیر کنیم .

اکنون براتون شرح میدهیم که این طرح چیست : دانش اموختگان دانشگاهی پس از اتمام درسشون ، به عنوان کارورز یا کاراموز وارد یک سازمانی می شوند و شروع به کار در ان سازمان می کنند و در مدتی که در ان سازمان مشغول به کار هستند حقوق ناچیزی دریافت می کنند ولیکن بیمه می شوند و در روند بیمه حق کارفرما و حق بیمه کارگر رو وزارت کار پرداخت می کند . یعنی کل حق بیمه پرداختی را دولت به عهده می گیرد . بعد از دوران کارورزی در صورتی که کارفرما از کار کارورز راضی باشد و تشخیص دهد که شخص مذکور در ان سازمان فرد کارایی می باشد ، کارورز را استخدام می کند که این امر بسیار محتمل می باشد . طبق اماری که از وزارت کار در سال گذشته به دست ما رسیده است ، ۷۰ درصد کاراموزان در شرکتی که کاراموزی می کردند ، استخدام شدند و در تمام مدت زمانی که در ان سازمان استخدام می شوند ، تمام حق بیمه کارفرما که ۲۷ درصد می باشد را دولت پرداخت می کند . این خبر ، هم برای شما دوستانی که دنبال کار می‌گردید و هم برای کسانی که دنبال کارمند و کارگر می گردند خبر بسیار خوبی است . چرا که کارفرمایان دنبال افراد متخصص بوده و کسانی هم که دنبال کار هستند به چنین حمایت هایی احتیاج دارند و با این کار هدف گذاری دولت این است که در هر سال 0.۸ درصد از نرخ بیکاری را کم کند . ولیکن یک اما و اگری هم در کار است که خود جناب مهندس منصوری در جلسه غیر علنی دیروز مجلس و در دیگر مصاحبه هاشون هم اعلام کردند و ان به شرح ذیل است :

اولویت با کسانی است که مهارت دارند نه فقط علم . احتیاج به توضیح نیست که به چه میزان صنعت ایران به مهارت و تجربه نیازمند است و در عین حال متاسفانه به چه میزان افرادی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند دارای سطح مهارت و تجربه پایینی هستند ، در این باره وزارت کار سازمان فنی و حرفه ای را به عنوان متولی این امر، مهارت اموزی به افراد ، معرفی کرده است . سازمان فنی و حرفه ای زیر نظر وزارت کار است و بازوی اجرایی دولت در امر مهارت .

خلاصه مطلب که این طرح ، طرح بسیار مناسبی برای ورود افراد به بازار کار است ولیکن قسمت اخر که امر مهارت اموزی بوده است را از یاد نبرید . اگر شما با مهارت باشید ، مخصوصا مهندسی صنایع که بازار کار فوق العاده ای را دارد ، ما یک عدد فارغ التحصیل صنایع بیکار تا ۴-۵ سال اینده نخواهیم داشت و همه در حال کار خواهند بود . اماری که وزارت کار اعلام کرد ، فقط ۵ درصد دانش اموختگان در رشته خودشان کار می کنند . این مسئله فاجعه است . ولی ما میتونیم در مهندسی صنایع این رقم رو حداقل به ۵۰ درصد برسانیم . ما این قول رو از طرف خودمان ، خانه مهندسی صنایع به سازمان فنی و حرفه ای و وزارت کار داده ایم و ان شا ا… که بتوانیم به قولمان عمل کنیم .

دوست داشتیم که این مطلب رو بدانید و امیدوارم که موفق و موید باشید .

روز خوبی داشته باشید ، عید مبعث رو هم خدمتتان تبریک و تهنیت عرض میکنیم .

یا علی مدد و خدا نگهدار